Úrovně dle SERR
Společný evropský referenční rámec pro výuku jazyků (SERR)
A1 (Začátečníci)
Na úrovni A1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR) studenti v rámci porozumění i produktivního použití umí pracovat se známými každodenními výrazy a základními frázemi zaměřenými na uspokojování konkrétních potřeb. Dokážou představit sebe i ostatní, ptát se a odpovídat na otázky týkající se osobních údajů jako je místo, kde žijí, lidé, které znají, a věci, které mají. Při čtení rozumí známým jménům, slovům a velmi jednoduchým větám. Poslechové dovednosti jim umožňují rozpoznat známá slova a základní věty týkající se jich samotných, jejich rodiny a nejbližšího konkrétního okolí, pokud lidé mluví pomalu a zřetelně. V psaní umí napsat krátké jednoduché pohlednice, například přání k narozeninám či Vánocům, a vyplnit formulář s osobními údaji, jako je jméno, národnost a adresa.V komunikaci jsou schopni jednoduché interakce za předpokladu, že druhá osoba mluví pomalu a zřetelně a je připravena pomoci.
A2 (Mírně pokročilí)
Na úrovni A2 studenti rozumí větám a často používaným výrazům, které jsou pro ně relevalntní (např. velmi základní osobní a rodinné informace, nakupování, místní zeměpis, zaměstnání). Dokáží komunikovat v jednoduchých a rutinních komunikačních situacích vyžadujících jednoduchou a přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech. Čtenářské dovednosti na této úrovni zahrnují porozumění krátkým, jednoduchým textům obsahujícím vysoce frekventovanou slovní zásobu a sdílené mezinárodní výrazy. Poslech s porozuměním zahrnuje porozumění frázím a slovní zásobě s nejvyšší frekvencí týkající se oblastí osobně relevantních pro studenta. Dokáží psát krátké, jednoduché poznámky a zprávy týkající se záležitostí v jim blízkých oblastech. V mluvení na úrovni A2 zvládnou studenti velmi krátkou společenskou konverzaci, ptají se a odpovídají na otázky v oblastech okamžité potřeby nebo na velmi známá témata.
B1 (Středně pokročilí)
Na úrovni B1 studenti rozumí hlavním bodům jasných, standardních vstupních informací o známých věcech, se kterými se pravidelně setkávají v práci, ve škole, ve volném čase atd. Dokáží si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování v zemi, kde se daným jazykem mluví. Čtení s porozuměním zahrnuje schopnost porozumět textům, které se skládají převážně z vysoce frekventovaného každodenního jazyka. Poslechové dovednosti zahrnují porozumění hlavním bodům srozumitelné standardní řeči o známých věcech, se kterými se pravidelně setkávají v práci, ve škole, ve volném čase atd. Dokáží napsat jednoduché souvislé texty na známá témata nebo témata osobního zájmu. V mluvení dokáží řešit většinu situací, které mohou nastat při cestování, zvládnou popis zážitků a událostí, snů, nadějí a ambicí a stručné zdůvodnění a vysvětlení názorů a plánů.
B2 (Pokročilí)
Studenti na úrovni B2 jsou schopni porozumět hlavním myšlenkám složitých textů na konkrétní i abstraktní témata, včetně odborných diskusí ve svém oboru. Dokáží komunikovat s takovou mírou plynulosti a spontánnosti, že je pro ně běžná interakce s rodilými mluvčími možná, aniž by to pro obě strany bylo zvláště zatěžující. Čtení s porozuměním zahrnuje porozumění článkům a zprávám týkajícím se současných problémů, v nichž autoři zaujímají určité postoje nebo stanoviska. Poslechové dovednosti zahrnují porozumění delším projevům a přednáškám a sledování složitých argumentů, pokud je téma dostatečně známé. Dokáží napsat jasný, podrobný text na širokou škálu témat a vysvětlit názor na aktuální problém s uvedením výhod a nevýhod různých možností. V mluveném projevu jsou schopni podat jasné a podrobné popisy široké škály témat souvisejících s jejich oborem zájmu a vysvětlení názoru na aktuální téma.
C1 (Velmi pokročilí)
Na úrovni C1 jsou žáci schopni porozumět široké škále náročných delších textů a rozpoznat skrytý význam. Dokáží se vyjadřovat plynule a spontánně bez zjevného hledání výrazů. Čtenářské dovednosti zahrnují porozumění široké škále náročných, delších textů a rozpoznávání implicitních významů. Poslech s porozuměním zahrnuje porozumění delšímu projevu, i když není jasně strukturovaný a souvislosti pouze naznačeny, nikoliv explicitně signalizovány. Dokáží napsat jasné, dobře strukturovaný a podrobný text na složité téma, za použití konektorů a kohezních prostředků. Mluvní schopnosti zahrnují plynulé a spontánní vyjadřování myšlenek bez zjevného hledání výrazů, pružné a efektivní používání jazyka pro společenské, akademické a profesní účely a tvorbu jasného, dobře strukturovaného, podrobného textu na komplexní téma.
C2 (Experti)
Studenti na úrovni C2 snadno porozumí prakticky všemu, co slyší nebo čtou. Dokážou shrnout informace z různých mluvených a psaných zdrojů a předat argumenty a výpovědi v ucelené prezentaci. Čtenářské dovednosti na této úrovni zahrnují snadné porozumění prakticky všem formám psaného jazyka, včetně abstraktních nebo jazykově složitých textů, jako jsou příručky, odborné články a literární díla. Poslech s porozuměním jim umožňuje snadno porozumět jakémukoli druhu mluveného jazyka, ať už živého nebo vysílaného, a to i v případě, že je přednášen rychlým tempem rodilého mluvčího, za předpokladu, že mají nějaký čas na seznámení se s přízvukem. Dokáží vhodným stylem napsat jasný, plynoucí text s logickou strukturou, která čtenáři pomáhá postřehnout a zapamatovat si důležité body. Jsou schopni se spontánně, velmi plynule a přesně vyjadřovat a rozlišovat i jemnější významové odstíny, a to i v komplexnějších situacích.